Formål
Formålet med ansøgningen om Styrket kvalitet i pædagogisk praksis (SKIPP) er at skabe udvikling af mangfoldige læringsmiljøer, forankring af professionelle læringsfællesskaber og udvikling af dygtige didaktikere i Vejle Kommune og Langeland Kommune. Der er både tale om en overordnet organisatorisk forankring på alle niveauer og en lokal skoleforan-kring med fokus på den enkelte medarbejders aktive deltagelse i udviklingen af styrket kvalitet i pædagogisk praksis og abonnering på samarbejdskulturen relateret til de mang-foldige læringsmiljøer. De professionelle læringsfællesskaber videreudvikles i projektperi-oden fra at være en strukturel tilgang til PLF til at blive det mindset, som skaber menings-fuldhed i at arbejde med fælles didaktiske og organisatoriske udfordringer i den nærme-ste pædagogiske praksis til gavn for elevernes læring og trivsel. Projektets kompetence-udviklingsindsats forankrer, vedligeholder og udvikler desuden deltagernes mindset i PLF-arbejdet på et højere taksonomisk niveau, som er en væsentlig forudsætning for at ud-vikle handlerepertoiret med målrettede kompetencer og konkrete værktøjer til at skabe veludviklede mangfoldige læringsmiljøer.
Baggrund
Vejle Kommune og Langeland Kommune har i perioden fra august 2018 og frem til juni 2021 i samarbejde med UCL som faglig leverandør og med Rambøll som ekstern evaluator arbejdet med projektet Videre med professionelle læringsfællesskaber VMPLF.
Fokus har overordnet været at videreudvikle og kvalificere en samarbejdskultur præget af en undersøgende tilgang til kerneopgaven og en reel praktisering af kollektiv faglighed i de deltagende skoler og institutioner. Indsatsen har fokuseret på, at det pædagogiske perso-nale bevægede sig fra overvejende individuelle refleksioner og evalueringer af elevernes læring til professionelle kollektive refleksioner over undervisningspraksis med henblik på, at alle elever lærer og trives så godt som muligt.
Kernen i dette nuværende kompetenceudviklingsforløb var at udvikle og implementere professionelle læringsfællesskaber (PLF) via udvikling af ressourcepersonernes rolle i op-bygningen af professionel kapital på den enkelte skole i tæt samarbejde med skolens le-delse. På de enkelte skoler er det sket gennem undervisning og konsulentbistand i forhold til data- og vidensinformeret praksisudvikling, etablering af velfungerende og meningsfulde teams med gode mødevaner og strukturer for dataanalyse og refleksive udfordrende dialo-ger om praksis. Alt sammen som en integreret del af arbejdet med at udvikle de professio-nelle læringsfællesskaber ud fra lokalt tilpassede designs på den enkelte skole.
Positive resultater af Videre med professionelle læringsfællesskaber – et godt ståsted
Kompetenceudviklingsforløbet i de to kommuner har betydet, at man ud fra Rambølls mo-nitorering af udviklingen allerede efter et lille år generelt på de deltagende skoler og insti-tutioner har kunnet iagttage et forbedret teamsamarbejde præget af øget struktur, større udbytte af møder og stærkere fælles refleksioner. Et andet mønster i Rambølls resultater er, at det pædagogiske personale giver udtryk for, at de er positivt indstillede over for de-privatiseringstiltag som en naturlig del af samarbejdskulturen, og at de har et ønske om, at udviklingen går i retning af øget deprivatisering og samarbejde for deres team. Det er i denne forbindelse vigtigt med en særlig opmærksomhed på, at de fælles drøftelser om un-dervisningen og den daglige pædagogiske praksis ikke forbliver på overfladen, men kom-mer tæt på det konkrete arbejde i klassen. EVA1.
Det systematiske arbejde med data og det øgede fokus samt den positive indstilling til de-privatiseringstiltag er et betydningsfuldt springbræt for at lykkes med udvikling af mangfol-dige læringsmiljøer, som begge kommuner sætter fokus på som det fælles genstandsfelt i denne ansøgning.